بلاگ نبض

بلاگ > هاوینگ2024 بیت کوین نصف شدن پاداش استخراج ، افزايش شديد و چندين برابری قيمت بيت کوين

هاوینگ2024 بیت کوین نصف شدن پاداش استخراج ، افزايش شديد و چندين برابری قيمت بيت کوين

تاریخ پست: 2024/03/12
تاریخ بروزرسانی: 2024/03/12




هاوینگ یا Halving بیت کوین اتفاقی است بعد از ماین هر ۲۱۰۰۰ بلاک روی بلاک چین و تقریباً هر ۴ سال یک بار رخ می‌دهد و پاداش استخراج را ۵۰ درصد کم می‌کند. در حال حاضر پاداش استخراج ۶.۲۵ بیت کوین است و پس از هاوینگ به ۳.۱۲۵ خواهد رسید. هاوینگ تا حدود سال ۲۱۴۰ ادامه پیدا می‌کند و در آن زمان بیت کوینی برای استخراج وجود نخواهد داشت.

از آنجایی که رویداد هاوینگ در واقع نرخ عرضه بیت کوین‌های جدید یا همان عرضه را نصف می‌کند، به عقیده کارشناسان این رویداد تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت بیت کوین می‌گذارد و می‌تواند ارزش بیت کوین را در طول زمان افزایش دهد.

اگر با دنیای رمزارزها آشنا هستید حتما تا به حال اصطلاح هاوینگ (Halving) به گوشتان خورده باشد، البته در اواسط سال 2024 هم هاوینگ دیگری در راه است و به همین دلیل هم به تازگی این اصطلاح کمی بیشتر در دنیای کریپتوکارنسی مطرح می‌شود.

استخراج بیت کوین و Halving

بیت کوین با تکیه بر کامپیوترهایی کار می‌کند که نود (Node) نام دارند. در واقع نود یک سری رایانه هستند که نرم‌افزار بیت کوین روی آنها اجرا می‌شود و هر رایانه تاریخچه کل تراکنش‌های بیت کوین را روی خودش ذخیره می‌کند.

این کامپیوترها یا همان نودها به‌صورت غیرمتمرکز (Decentralized) عمل می‌کنند و برای تأیید هر تراکنش جدید، نودها باید تراکنش را با سوابق ترکنش تطبیق دهند و این کار توان پردازشی یا قدرت CPU از نودها که همان ماینرها هستند می‌گیرد. پاداش استخراج که در طول Halving نصف می‌شود، در واقع جایزه ماینرها برای به اشتراک گذاشتن همین قدرت پردازش است.

چرا نصف‌ شدن پاداش استخراج مهم است؟

به‌طور کلی بیت کوین یک ارز ضد تورمی است؛ یعنی عرضه آن محدود است و بالاخره روزی خواهد رسید که عرضه بیت کوین به نزدیک صفر برسد و هیچ بیت کوین جدیدی وارد چرخه نشود. در نتیجه، برای رسیدن به یک ارز ضد تورمی، مکانیزمی مثل نصف‌شدن پاداش استخراج ضروری است.

هنگامی‌ که ساتوشی ناکاموتو مشغول تعیین قوانین پروتکل بیت کوین بود، روی دو قانون بیش از همه تأکید داشت:

  • موجودی بیت کوین محدود به ۲۱ میلیون واحد باشد.
  • تعداد بیت کوین‌های تولیدشده به ازای هر بلاک، پس از هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاک، ۵۰ درصد کاهش یابد.

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، خالق اتریوم، در یادداشتی در وبسایت بیت کوین مگزین، در ارتباط با Halving می‌نویسد:

علت اصلی انجام این کار کنترل تورم است. یکی از بزرگ‌ترین خطاهای ارزهای فیات سنتی که تحت کنترل بانک‌های مرکزی هستند، این است که این بانک‌ها می‌توانند به هر میزان که بخواهند پول چاپ کنند و اگر بیش‌ازحد چاپ کنند، ارزش ارز دولتی طبق قانون عرضه و تقاضا سریعاً رو به کاهش می‌گذارد.

چرا هاوینگ بیت کوین اتفاق می‌افتد؟

بسیاری از افراد از مکانیزم عرضهٔ ارزهای فیات ناآگاه هستند. برخی تصور می‌کنند که هر مقدار ارز فیات که به‌صورت فیزیکی یا دیجیتالی ضرب می‌شود، داری پشتوانهٔ طلا است؛ اما واقعیت این است این پول‌ها بی‌حدوحصر چاپ می‌شوند و هیچ محدودیتی در عرضهٔ آنها وجود ندارد. 

برای مثال، از سال ۱۹۷۱ که نیکسون، رئیس جمهور وقت آمریکا، قرارداد برتون وودز را ملغی کرد، پشتوانهٔ طلا برای دلار از میان برداشته شد. در آن سال قیمت هر اونس طلا معادل ۳۵ دلار بود. اما بعد از این اقدام نیکسون، به اندازه‌ای دلارِ بی‌پشتوانه چاپ شده است که بعد از ۵۰ سال قیمت هر اونس طلا با رشد ۵٬۷۰۰ درصدی به حدود ۲٬۰۰۰ دلار رسیده است. این تورم چشمگیر کمابیش در سایر ارزهای فیات هم دیده می‌شود و دلیل عمدهٔ آن چاپ پول است. جالب است بدانید که بیش از ۲۰ درصد از کل دلارهای در گردش، در سال ۲۰۲۰ و بعد از رکود اقتصادی ناشی از کووید ۱۹ چاپ شده است!

عرضهٔ نامحدود و کنترل عرضه توسط یک نهاد، یکی از بزرگترین ایرادات سیستم فیات است و یکی از مهم‌ترین اهداف بیت کوین، برطرف‌کردن همین مشکل است. دلیل اصلی هاوینگ بیت کوین و نصف شدن پاداش بلاک‌ها در شبکه، کنترل عرضه است. اما چگونه؟

تصور کنید هاوینگ بیت کوین اتفاق نمی‌افتاد و پاداش ۵۰ بیت کوینی برای استخراج هر بلاک تا ابد ادامه پیدا می‌کرد. در این صورت تعداد بیت کوین‌های در چرخه به‌صورت نامحدود افزایش پیدا می‌کرد و همانند سیستم فیات، تورم گریبان بیت کوین را هم می‌گرفت. اما وقتی هر چهار سال یک بار پاداش استخراج نصف می‌شود، رفته‌رفته سرعت عرضهٔ بیت کوین کمتر می‌شود، تا جایی که مقدار عرضهٔ جدید به‌کلی به صفر برسد. به این ترتیب، عرضه نهایی بیت کوین به ۲۱ میلیون واحد رسیده و هرگز بیشتر از این عدد نخواهد شد. این دقیقاً برعکس مکانیزم عرضهٔ نامحدود در ارزهای فیات است. 

هاوینگ، هوینگ یا هالوینگ؛ تلفظ صحیح halving کدام است؟

تلفظ صحیح کلمهٔ halving، هَوینگ است. اما در فارسی تلفظ هاوینگ رایج‌تر و جاافتاده‌تر است. گاهی از کلمه هالوینگ هم استفاده می‌شود. اما باید توجه داشت که حرف L در halving تلفظ نمی‌شود، پس بهتر است از کلمه هالوینگ استفاده نشود، با این حال این کلمه ممکن است در برخی منابع فارسی استفاده شود. 

به‌صورت کلی، هوینگ صحیح‌ترین و هاوینگ رایج‌ترین تلفظ halving‌ در فارسی است.

تاریخچه هاوینگ‌های انجام شده
 

هاوینگ‌های قبــلی بیــت‌کوین و تاثیر آن‌ها بر قیمت پادشـاه رمزارزها

2009
2009/01/03
ایجاد اولین بلاک بیت‌کوین

2012
2012/11/28
اولین هاوینگ بیت‌کوین و رسیدن پاداش بلاک از ۵۰ به ۲۵ BTC

2013
2013/11/29
ثبت اوج قیمت (ATH) بیت‌کوین در قیمت حدود ۱۱۰۰ دلار

2016
2016/07/09
دومین هاوینگ بیت‌کوین و رسیدن پاداش بلاک از ۲۵ به ۱۲.۵ BTC

2017
2017/12/18
ثبت اوج قیمت (ATH) بیت‌کوین در قیمت حدود ۲۰٬۰۰۰ دلار

2020
2020/05/11
سومین هاوینگ بیت‌کوین و رسیدن پاداش بلاک از ۱۲.۵ به ۶.۲۵ BTC

2021
2021/11/10
ثبت اوج قیمت (ATH) بیت‌کوین در قیمت حدود ۶۸٬۰۰۰ دلار

2024
2024/04
زمان پیش‌بینی شده برای هاوینگ چهارم بیت‌کوین

یک سوال و جواب هاوینگی

ه نظر شما پس از هاوینگ، چه اتفاقی برای قیمت بیت‌کوین می‌افتد؟
پس از نظر سنجی از سایت های معتبر و تحلیل گران حرفه ای این نتیجه حاصل شد

قیمت بلافاصله دو برابر می‌شود %29
قیمت نسبتاً ثابت باقی می‌ماند، بدون تغییر قابل‌توجه %5
قیمت کاهش کوتاه‌مدت و به دنبال آن افزایش قابل‌توجهِ بلندمدتی را تجربه می‌کند %52
قیمت به‌طور پیوسته کاهش می‌یابد و منجر به نزولی‌شدن بازار می‌شود %12

 

پرسش‌های متداول هاوینگ

هاوینگ بیت کوین چیست؟
"هاوینگ" یا "نصف شدن" رویدادی است که تقریباً هر چهار سال یک بار و پس از استخراج هر ۲۱۰ هزار بلوک در بلاکچین بیت کوین رخ می‌دهد و طی آن تعداد بیت کوین‌های جدید تولیدشده به‌عنوان پاداش استخراج هر بلوک، به نصف کاهش می‌یابد.

بیت کوین چند بار هاوینگ داشته؟
بیت کوین تاکنون سه رویداد هاوینگ را تجربه کرده که آخرین مورد آن در ماه میِ ۲۰۲۰ رخ داده است.

هاوینگ چه تاثیری بر عملکرد ماینرها دارد؟
از آن‌جایی که هاوینگ باعث نصف شدن پاداش استخراج می‌شود و ماینینگ نیز فرایندی هزینه‌بر است، استخراج برای بسیاری از ماینرها صرفه اقتصادی نخواهد داشت. بنابراین تنها چیزی که می‌تواند ماینرها را به ادامه استخراج ترغیب و انجام آن را به‌صرفه کند، افزایش قیمت بیت کوین پس از نصف شدن پاداش استخراج هر بلوک است.

آيا هاوینگ بیت کوین بر قیمت آن اثر می‌گذارد؟
از نظر تاریخی، بعد از رویدادهای هاوینگ شاهد افزایش قابل‌توجه قیمت بیت کوین بوده‌ایم؛ زیرا کاهش عرضه بیت کوین با توجه به محدودیت عرضه کل آن و همچنین افزایش تقاضا برای این رمزارز، رشد قیمت BTC را در پی داشته است. اما باید توجه داشته باشیم که افزایش قیمت بیت کوین و شروع بازار صعودی لزوما به دلیل هاوینگ اتفاق نمی‌افتد. عوامل دیگری از جمله سیاست‌گذاری‌های حوزه ارز دیجیتال، ورود سرمایه جدید، پذیرش رمزارزها به عنوان روشی برای پرداخت و حتی توسعه فناوری بلاکچین و نوآوری‌های مرتبط با آن نیز زمینه را برای آغاز بازار صعودی فراهم می‌کنند.

هدف اصلی هاوینگ چیست؟
خالق ناشناس بیت‌کوین که او را با نام مستعار "ساتوشی ناکاموتو" می‌شناسند، هدف از خلق بیت کوین را ایجاد تحول در سیستم‌های مالی سنتی و مهار تورم عنوان کرده بود. تعریف فرایند هاوینگ در بلاکچین بیت کوین نیز همین هدف را دنبال می‌کند؛ زیرا کاهش عرضه بیت کوین‌ها و محدود بودن عرضه کل آن خاصیت ضدتورمی دارد.

آیا همه‌ی رمزارزها دارای هاوینگ هستند؟
نه، چون هاوینگ به پروتکل زیرساخت و سیاست پولیِ آن رمزارز بستگی دارد.

آیا هاوینگ یک رویداد کاملا مثبت است؟
هاوینگ در مجموع با هدف تبدیل بیت کوین به یک دارایی ضدتورمی طراحی شده است و به بقای پادشاه ارزهای دیجیتال کمک می‌کند اما یک خطر بالقوه آن این است که کاهش شدید پاداش ماینرها، آن‌ها را از ادامه ماینینگ دل‌سرد کند و باعث خروج آن‌ها از شبکه بیت کوین شود. این اتفاق منجر به کاهش امنیت شبکه خواهد شد و بلاکچین را در معرض حملات و تهدیدهای بیشتری قرار می‌دهد.
 

هاوینگ نیمی از نرخ تورم بیت کوین و نرخ ورود بیت کوین‌های جدید را کاهش می‌دهد.

پروتکل بیت کوین به این صورت تعریف شده که در ابتدای ایجاد بلاک چین آن، پاداش استخراج هر بلاک جدید برای ماینر ۵۰ بیت کوین باشد و بعد از استخراج ۲۱۰۰۰۰ بلاک این پاداش نصف شود؛ اگر مدت زمان میانگین استخراج هر بلاک ۱۰ دقیقه باشد، این تعداد بلاک بعد از ۴ سال استخراج می‌شود. اگر هاوینگ را به همین ترتیب (۴ سال یک‌بار) ادامه پیدا کند، تا سال ۲۱۴۰ پاداش استخراج بلاک جدید، تقریبا به صفر خواهد رسید. در آن زمان، اگر تعداد تمام بیت کوین‌های ماین شده در طول این ۱۳۰ سال را با هم جمع کنید، به عدد ۲۱ میلیون که تعداد نهایی بیت کوین‌ها است، خواهید رسید.

  • هاوینگ اول در سال ۲۰۱۲ اتفاق افتاد، که تا بلاک شماره ۲۱۰۰۰۰ پاداش استخراج ۵۰ بیت‌کوین بود. اما این پاداش از بلاک شماره ۲۱۰۰۰۱ به ۲۵ بیت کوین تقلیل یافت.
  • هاوینگ دوم در سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاد، که به همین صورت تا بلاک شماره ۴۲۰۰۰۰ پاداش ۲۵ بیت‌کوین بود، و از بلاک شماره ۴۲۰۰۰۱ پاداش به ۱۲٫۵ بیت‌کوین کاهش یافت.
  • و آخرین هاوینگ تا به امروز در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد، که به همین صورت تا بلاک شماره ۶۳۰۰۰۰ پاداش ۱۲٫۵ بیت‌کوین بود، و از بلاک شماره ۶۳۰۰۰۱ پاداش به ۶٫۲۵ بیت‌کوین کاهش یافت.

چرا هاوینگ بیت کوین اهمیت دارد؟

مکانیسم هاوینگ تضمین می‌کند که سیاست پولی بیت کوین تغییر نکند و افزایش عرضه جدید یا تورم کنترل‌نشده ایجاد نشود. درواقع کاهش پاداش استخراج هر بلاک به نصف، آن هم هر ۴ سال یک‌بار، تقریباً تورمی رو به کاهش را در پروتکل بیت کوین، پیاده‌سازی می‌کند. چنین سازوکاری به شدت با عملکرد ارزهای فیات، که توسط بانک‌های مرکزی کنترل می‌شوند و می‌توان آن‌ را بدون محدودیت و براساس اهداف سیاسی چاپ کرد، در تضاد است. رویدادهای هاوینگ بیت کوین باعث می‌شوند بیت کوین در طول زمان کمیاب‌تر شود و دارندگان آن را به شدت تشویق می‌کند تا این رمزارز را در سبد ارزهای دیجیتال خود ذخیره کنند.

علاوه‌ بر این، زمان‌بندی شفاف و مشخص هاوینگ، نقاط عطف مشخص و موردانتظاری را برای آماده شدن پیش از هر رویداد چرخه‌ای فراهم می‌کند، FOMO یا همان ترس جاماندن از بازار، اغلب در بازارهای کریپتوکارنسی با نزدیک شدن به رویداد هاوینگ تشدید می‌شود. داده‌های Google Trends هم تأیید می‌کنند که با نزدیک شدن به تاریخ‌های تخمین‌زده شده برای رویداد هاوینگ، جستجو برای عبارت «هاوینگ بیت کوین» به شدت افزایش می‌یابد. سرعت قابل پیش بینی نصف شدن پاداش استخراج هر بلاک، باعث متمرکزتر شدن توجه جامعه ارزهای دیجیتال می‌شود.

سوالی که برای مردم پیش می‌آید این است که چرا پاداش استخراج در طول سالیان یکسان نمی‌ماند؟ پاسخ این سوال را باید در قانون عرضه‌و‌تقاضا جستجو کرد. اگر کوین‌ها سریع ماین شوند و محدودیتی برای تعدادشان وجود نداشته باشد، ما تعداد بیشماری بیت‌ کوین در گردش خواهیم داشت که عملا قیمت بسیار پایینی دارند. ویتالیک بوترین، خالق و توسعه دهنده ارشد اتریوم، در مجله بیت کوین نوشته :

علت اصلی هاوینگ، کنترل تورم است.

بیت کوین، تا حدودی مشابه طلا است. از این نگاه که فقط مقدار محدودی طلا در دنیا وجود دارد و با هر گرم طلایی که استخراج می‌شود، استخراج این کالا سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. همین محدود بودن، برای طلا ارزش به ارغان می‌آورد. طلا توانسته خود را به‌عنوان وسیله مبادلاتی بین‌المللی ثابت و ارزش خود را به مدت ۶۰۰۰ سال حفظ کند.

هاوینگ چه تاثیری روی قیمت بیت کوین دارد؟

در حالی که بسیاری از عوامل پیچیده اقتصادی کلان و احساسات بر نوسانات بی‌ثبات قیمت بیت کوین تأثیر می‌گذارند، تاریخ نشان می‌دهد که همیشه در پی هر هاوینگ‌، روند صعودی گسترده‌ای برای بیت کوین اتفاق می‌افتد. پس از دو هاوینگ اول، قیمت بیت کوین در عرض ۱۲ تا ۱۸ ماه افزایش یافت. برای مثال، زمانی که اولین هاوینگ در نوامبر ۲۰۱۲ رخ داد، هر واحد بیت کوین زیر ۱۲ دلار معامله می‌شد و ارزش آن تا دسامبر ۲۰۱۳، بیش از ۱۰۰ برابر افزایش یافت و به حدود ۱٬۱۵۰ دلار رسید. هاوینگ سال ۲۰۱۶، حماسه صعود بیت کوین در سال ۲۰۱۷ را تا نزدیک به ۲۰٬۰۰۰ دلار پیش بینی کرد. تنها ۹ ماه پس از هاوینگ ماه می ۲۰۲۰، بیت کوین به بالاترین سطح تاریخ خود، یعنی بالای ۶۴٫۰۰۰ دلار رسید و سپس به محدوده معاملاتی پایین‌تری بازگشت.

چنین الگوی ثابتی به این ایده اعتبار می‌دهد که چرخه‌های رونق و رکود بیت کوین با محدود کردن شدید عرضه جدید و رشد تصاعدی همزمانِ پذیرش و تقاضای کاربر، شکل می‌گیرند. با این حال، پیش‌بینی زمان دقیق و میزان اوج گرفتن قیمت‌ها پس از هاوینگ، به دلیل انبوهی از متغیرهای مؤثر بر نوسانات احساسات بازار، امکان‌پذیر نیست.  البته لازم به ذکر است که افزایش یا کاهش قیمت بیت کوین به خیلی موارد دیگر هم بستگی دارد. برای مثال توجه رسانه‌ها به بیت کوین، افزایش اطلاعات و آگاهی مردم نسبت به این ارز دیجیتال، افزایش ورود کوین‌های جدید در بازار، قانون‌گذاری و ایجاد محدودیت‌ها توسط دولت‌ها، عرضه اوراق مشتقه و قراردادهای آتی، درها را به روی سرمایه‌گذاری‌های جدی و رسمی باز کرد، اما نکته مهمی که باید همواره مدنظر داشته باشیم این است:

بیت کوین برای ارزشمند بودن طراحی شده؛ اول به خاطر تعداد محدود آن (۲۱ میلیون) و دوم، به دلیل کاهش سرعت توزیع بیت کوین توسط پروسه هاوینگ آن است.

حدس و گمان‌ها قبل از هر هاوینگ

در ماه‌های منتهی به رویداد هاوینگ، حدس و گمان به طور چشمگیری در بازارهای بیت کوین افزایش می‌یابد. تریدها با پیش‌بینی شوک عرضه آتی و تأثیر مثبت موردانتظار آن بر قیمت‌ها پس از هاوینگ، افزایش قیمت‌ها را محتمل می‌دانند. این FOMO قبل از هاوینگ، دور بازخورد پیش‌گویی‌هایی و تجمع‌هایی برنامه‌ریزی‌شده‌ای را برای بحث پیرامون تغییرات ناشی از هاوینگ ایجاد می‌کند که هرکدام به نتایج مختلفی می‌رسند. با این حال، نتایج این دور هم جمع‌شدن‌ها اغلب ناپایدار هستند و در این میان، قبل از اتفاق افتادن هاوینگ، بازار ارزهای دیجیتال، اغلب اصلاحاتی را شاهد است. پیش‌بینی‌ها، هاوینگ بیت کوین را به نقطه کانونی قابل‌اندازه‌گیری برای ایجاد هیاهو تبدیل می‌کنند؛ درواقع، همانطور که تریدرها خود را برای کاهش عرضه آماده می‌کنند، فرصت‌طلبان هم از روایت پیش‌بینی‌شده برای افزایش قیمت‌ها سود می‌برند.

افزایش قیمت پس از هاوینگ

آزمون واقعی در ۱۲ تا ۱۸ ماه پس از رویداد هاوینگ رخ می‌دهد، زمانی که قدردانی باید تحقق یابد تا حباب‌های حدس و گمان قبل از آن توجیه شود. اگر پذیرش بیت کوین واقعاً پس از نصف شدن پاداش استخراج هر بلاک، به سرعت گسترش و فشار فروش بیت کوین از سوی ماینرها کاهش یابد، این تعادل رخ می‌دهد. اما چنانچه پذیرش بیت کوین، متوقف شود یا در اثر عواقب پس از آن، خریداران بازار عقب‌نشینی کنند، تمام آن خوش‌بینی‌ها و پیش‌بینی‌ها به آینده مثبت بازار ازرهای دیجیتال و به‌ویژه بیت کوین، فرو می‌ریزند. با این حال، چنانچه تقاضا ثابت باقی بماند یا به رشد خود ادامه دهد، شوک‌های عرضه ناشی از هاوینگ، فشاری کاهشی را اعمال می‌کنند.

در بهترین حالت، شتاب تقاضا همراه با کاهش عرضه اتفاق می‌افتد که اقتصاددانان آن را دستور‌العملی بهینه برای افزایش ارزش‌گذاری‌ها می‌دانند.

رویداد هاوینگ چه تاثیری بر ماینرها دارد؟

برای ماینرها، هاوینگ به طور قابل‌توجهی درآمد را کاهش می‌دهد تا زمانی که دشواری استخراج چندین هفته بعد از رویداد نصف شدن پاداش استخراج هر بلاک، دوباره تنظیم شده و ورود سخت‌افزارهای ارتقایافته به بازار برای استخراج بلاک‌ها، دوباره هزینه‌ها را کاهش دهد. وقتی پاداش استخراج بلاک به نصف می‌رسد، ماینرها به معنای واقعی کلمه می‌بینند که درآمدشان یک‌شبه، ۵۰ درصد کاهش می‌یابد، مگر اینکه قیمت دلاری بیت کوین به طور محسوسی برای جبران این کاهش، افزایش پیدا کند. این امر اپراتورهایی که هزینه‌های برق بالا یا سخت‌افزار ناکارآمد دارند را تحت فشار قرار می‌دهد و در نهایت مجبور خواهند شد تا دکل‌های قدیمی‌تر را از رده خارج کرده تا از استخراج با ضرر جلوگیری کنند.

البته شرکت‌های ماینینگ باهوش، هزینه‌های خود را مدیریت می‌کنند تا قبل از زمان پیش‌بینی‌شده هاوینگ بعدی، به سخت‌افزارهای پیشرفته ASIC ارتقا یابند. این فرایند تا قبل از نوآوری با منابع ارزان‌تر برق، فشار زیادی بر صنعت وارد می‌کند. با کاهش حاشیه سود ماینرها، هاوینگ اساساً می‌تواند باعث شود تا شرکت‌های ماینینگی که فاقد تجهیزات پیشرفته و دسترسی به انرژی‌های ارزان‌قیمت هستند، نابود شوند. فقط ماینرهای کارآمد در مقیاس بزرگ از این لرزش مکرر جان سالم به در می‌برند. این بقای ماینرهای کارآمد، امنیت شبکه را به طور کلی بهبود می‌بخشد، چرا که تنها پیشرفته‌ترین ماینرها با بالاترین نرخ‌های هش برای ایمن‌سازی زنجیره باقی خواهند ماند.

کدام ارزهای دیجیتال دارای پروسه هاوینگ هستند؟

ارزهای دیجیتالی که در مدل اجماعشان از الگوریتم گواه اثبات کار (POW) استفاده می‌کنند و یا اصطلاحا قابل استخراج هستند، به ماینرهای شبکه که از ظرفیت پردازش دستگاه‌های خود در راستای پردازش تراکنش‌ها و تامین امنیت شبکه استفاده می‌کنند، مقادیر مشخصی از آن کوین را به عنوان پاداش استخراج، می‌دهند. حال در برخی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین میزان این پاداش استخراج در بازه‌های زمانی مشخصی نصف می‌شود. اگر به خواهیم به جز بیت کوین، رمز ارزهای دیگری که از این فرایند استفاده می‌کنند را نام ببریم به ارزهای مانند بیت کوین کش و لایت کوین می‌رسیم.

تاثیرات هاوینگ روی سرمایه‌گذاران


بر اساس اطلاعات تاریخی هاوینگ‌های گذشته، می‌دانیم که معمولاً halving باعث جلب توجه سرمایه‌گذاران، تریدرها و نهادهای مالی به بیت کوین می‌شود و بازار ارز دیجیتال را هایپ می‌کند. انتظارِ فعالان بازار برای کاهش سرعت عرضه و افزایش احتمالی قیمت، احساسات مثبت نسبت به آینده را تقویت می‌کند. این خوش‌بینی می‌تواند میزان تقاضا را برای خرید ارز دیجیتال افزایش دهد. بنابراین، سمت تقاضا نسبت به سمت عرضه سنگین‌تر می‌شود، حتی قبل از اینکه هاوینگ واقعا اتفاق بیفتد. پس می‌توان گفت پیش‌بینی افزایش تقاضا نسبت به عرضه در پی هاوینگ، یک پیش‌بینی خود‌محقق‌شونده است و هم‌افزایی این موضوع با کاهش واقعی عرضه بعد از هاوینگ بیت کوین، می‌تواند به رشد چشمگیر قیمت منجر شود. این موضوع از چشم سرمایه‌گذاران، نهادهای مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری پنهان نمی‌ماند.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که در زمان هاوینگ، ممکن است احساسات بازار کاملاً مطلوب نباشد. ممکن است مشارکت‌کنندگان در بازار در آستانه هاوینگ دچار ترس، شک و عدم‌قطعیت شوند. به همین دلیل است که در فاصله کوتاه‌مدت قبل و بعد هاوینگ، ممکن است نوساناتی در بازار اتفاق بیفتد.

سخن پایانی

هاوینگ بیت کوین فرایندی است که طی آن عرضه بیت کوین با نصف شدن پاداش استخراج هر بلاک کنترل می‌شود. انتظار می‌رود که تا سال ۲۱۴۰، تمام بیت‌ کوین‌های موجود استخراج شده و پاداش استخراج هر بلاک به کمترین حد خود رسد. 

در ابتدا پاداش استخراج ۵۰ بیت کوین بود؛ اما رفته به ۶.۲۵ رسیده که در هاوینگ بعدی بیت کوین که سال ۲۰۲۴ رخ خواهد داد، به ۳.۱۲۵ بیت کوین خواهد رسید. این فرایند از تورم بیت کوین، از دست رفتن ارزش و عرضه بیش از حد این رمزارز جلوگیری خواهد کرد. 

بیت کوین اولین ارز دیجیتالی است که از مکانیسم اجماع اثبات کار برای اکوسیستم خود استفاده می‌کند که طی آن ماینرها با صرف هزینه و انرژی نسبتا زیاد، به استخراج بلاک‌های بیت کوین که شامل تراکنش‌های تایید شده هستند، می‌پردازند و در ازای این هزینه‌ها، در حال حاضر، ۶.۲۵ بیت کوین پاداش می‌گیرند. البته این میزان برای یک ماینر نیست و بین تمام ماینرهایی که موفق به استخراج آن بلاک شده‌اند، تقسیم می‌شود.